نماز میتمسأله615. نماز میت پنج تکبیر دارد و اگر نمازگزار پنج تکبیر به این ترتیب بگوید کافی است: بعد از نیت و گفتن تکبیر اول بگوید: |
در مورد بخش پرسش و پاسخ ها یی که جدیدا اضافه شده اند این توضیح که چون موضوع این قسمت و شیوه طرح کردن آن با قبلی ها که در چند پرسش و پاسخ درباره نماز از اساس تفاوت می کند این ها را جدا گانه آوردیم.
آیا در قرآن کریم، درباره مسلمانانى که به زبان عربى آشنایى ندارند، آمده است که ترجمه نماز را بگویند یا خیر؟ آیا صحیح است که شخص، نماز بخواند و نداند چه مى گوید؟
چنین
مطلبى در قرآن نیامده است، بلکه مراجع معظم تقلید تصریح دارند: مکلف (عرب
و غیرعرب) باید تمام ذکرهاى نماز را صحیح و به صورت عربى تلفظ کند و اگر
مکلف، الفاظ عربى را نمى داند، باید یاد بگیرد و افرادى که قدرت یادگیرى
کلمات را ندارند، بیشتر از توان یادگیرى آنها خواسته نشده و معذور مى
باشند.[1] علت عربى خواندن نماز در پرسش بعدى خواهد آمد.
شایان ذکر است که بین اصول عقاید و اعمال تعبدى (مانند: نماز، روزه،
حج و...) فرق است، چرا که باید همه افراد (عرب و غیرعرب) به اصول عقاید
اسلام آگاهى و فهم کامل داشته باشند، امّا در اعمال تعبدى، این آگاهى و
فهم شرط نیست; در امور تعبدى، شخص بعد از پذیرش الوهیت خدا و... با دلیل و
برهان، خود را موظف به بندگى مى داند و اوامر را آن گونه که دستور داده
شده انجام مى دهد.
بنابراین، صحت نماز، منوط به دانستن معناى آن نیست و دانستن معناى آن
باعث بهره مندى بیشتر از نماز و توجه به خدا مى شود و یاد گرفتن معناى
نماز که در یک صفحه کتاب خلاصه مى شود، به قدرى ساده و آسان است که ممکن
است آن را در یک ساعت، براى تمام عمر یاد گرفت.[2]
[1]. ر.ک: توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 632.
[2]. ر.ک: ناصر مکارم شیرازى و جعفر سبحانى، پرسش ها و پاسخ هاى مذهبى، ج3، ص56.
ادامه مطلب ...
آیا در قرآن کریم، درباره مسلمانانى که به زبان عربى آشنایى ندارند، آمده است که ترجمه نماز را بگویند یا خیر؟ آیا صحیح است که شخص، نماز بخواند و نداند چه مى گوید؟
چنین
مطلبى در قرآن نیامده است، بلکه مراجع معظم تقلید تصریح دارند: مکلف (عرب
و غیرعرب) باید تمام ذکرهاى نماز را صحیح و به صورت عربى تلفظ کند و اگر
مکلف، الفاظ عربى را نمى داند، باید یاد بگیرد و افرادى که قدرت یادگیرى
کلمات را ندارند، بیشتر از توان یادگیرى آنها خواسته نشده و معذور مى
باشند.[1] علت عربى خواندن نماز در پرسش بعدى خواهد آمد.
شایان ذکر است که بین اصول عقاید و اعمال تعبدى (مانند: نماز، روزه،
حج و...) فرق است، چرا که باید همه افراد (عرب و غیرعرب) به اصول عقاید
اسلام آگاهى و فهم کامل داشته باشند، امّا در اعمال تعبدى، این آگاهى و
فهم شرط نیست; در امور تعبدى، شخص بعد از پذیرش الوهیت خدا و... با دلیل و
برهان، خود را موظف به بندگى مى داند و اوامر را آن گونه که دستور داده
شده انجام مى دهد.
بنابراین، صحت نماز، منوط به دانستن معناى آن نیست و دانستن معناى آن
باعث بهره مندى بیشتر از نماز و توجه به خدا مى شود و یاد گرفتن معناى
نماز که در یک صفحه کتاب خلاصه مى شود، به قدرى ساده و آسان است که ممکن
است آن را در یک ساعت، براى تمام عمر یاد گرفت.[2]
[1]. ر.ک: توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 632.
[2]. ر.ک: ناصر مکارم شیرازى و جعفر سبحانى، پرسش ها و پاسخ هاى مذهبى، ج3، ص56.
1381/06/16
پیام به دوازدهمین اجلاس سراسری نماز
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به دوازدهمین اجلاس سراسری نماز ضمن یادآوری نکات پیام سال گذشته به اجلاس نماز و تأکید بر لزوم تشریفاتی ندانستن این نکات تصریح کردند: اکنون مسؤولان اجرایی مخاطب مطالبات مطرح شده در پیام سال گذشته، باید به این سؤال پاسخ دهند که تا چه حد به وظایف خود عمل کردهاند و از رئیس جمهور و دیگر مسؤولان عالیرتبه انتظار میرود که ضمن مواجه کردن دستاندرکاران با این سؤال اساسی، پاسخ فعال آنان را درخواست نمایند. متن پیام به این شرح است:
نظرات شما برای ما در این بخش خیلی مهم است لطفا دریغ نکنید
به ما بگویید آیا موافقید بخش پژوهشی پیوندی و قرانی را از هم جدا کنیم؟
نطرتان در مورد قالب جدید چیست؟
کدام بخش بیشتر و کدام را کمتر می پسندید؟ چرا؟
و هرچه به نظرتان می رسد
ادامه مطلب ...استفتائات از محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
س: بتازگی
شنیده ام که نمی توان از خاک کاظمین برای مهر نماز استفاده کرد! آیا
چنین مطلبی صحت دارد؟
ج : خیر، چنین مطلبی صحیح نیست ولی فضیلت
تربت کربلا را ندارد.
استفتائات از محضر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
س: سخن گفتن
در اثناء اذان و اقامه چه صورت دارد؟
پ: سخن نگفتن در اثناء اذان و
اقامه مستحب است.