نماز اوج بندگی

نماز اوج بندگی

احادیث،احکام،خاطرات
نماز اوج بندگی

نماز اوج بندگی

احادیث،احکام،خاطرات

استفتائات از محضر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

استفتائات از محضر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی


س: سخن گفتن در اثناء اذان و اقامه چه صورت دارد؟


پ: سخن نگفتن در اثناء اذان و اقامه مستحب است.


س: هنگامی که وقت اذان به افق شهر از رادیو یا تلویزیون اعلام می‎شود، می‎توان نماز خواند یا باید صبر کرد تا اذان رادیو یا مسجد تمام شود؟


پ: ملاکِ شروعِ به نماز، داخل شدن وقت است. پس اگر از اذان رادیو و تلویزیون یا مسجد اطمینان به دخول وقت پیدا شود، می‎توان پیش از تمام شدن اذان، نماز را خواند؛ هر چند مقداری تأخیر برای رعایت احتیاط، خصوصاً در اذان صبح، مطلوب است.



س: هنگام صبح اگر شک کنیم که آفتاب طلوع کرده یا نه، باید نماز را به نیت ادا بخوانیم یا قضا؟


پ: می‎توانید به نیّت ادا بخوانید و می‎توانید به قصد مافی‎الذمه بجا آورید، به این معنی که اگر قضا شده باشد، قضا و اگر آفتاب طلوع نکرده، ادا باشد.


س: اگر بعد از نماز شک کنیم وضو داشته‎ایم یا نه، نماز چه حکمی دارد؟


پ: نماز صحیح است و به شک در وضو بعد از نماز اعتنا نکنید.


س: فرو بردن ریزه‎های غذا که در بین دندان‎ها است، در حال نماز چه صورت دارد؟


پ: اشکال ندارد.


س: اگر دستمال یا چیز نجس دیگری همراه نمازگزار باشد، چه حکمی دارد؟


پ: بودن اشیایی مانند دستمال کوچک، کلید، چاقو و پول نجس به همراه نماز گزار، در صورتی که نجاست آن به بدن و لباس سرایت نکند، اشکال ندارد.



س: استفاده از زنجیر، انگشتر و حلقه نامزدی طلا برای مردان چه صورت دارد؟


پ:زینت به طلا برای مرد در هر حال حرام است و نماز با آن باطل است.



س:اگر با لباسی که مقداری خون دارد نماز بخواند، حکمش چیست؟


پ:اگر مقدار خون، کم‎تر از درهم ]تقریباً به اندازه سکه دو ریالی[ باشد، نماز صحیح است؛ جز خون‎های سه گانه خانم‎ها و خون کافر و سگ و خوک، که حتّی با کم‎تر از درهم آن هم نمی‎توان نماز خواند.


س:اگر لباس کسی که مشغول نماز است خونی باشد، واجب است به او اطلاع دهیم؟


پ:تذکر دادن لازم نیست و نماز او با عدم اطلاع صحیح است. ولی اگر نمازگزار حکم شرعی بطلان نماز با خون بیش‎تر از درهم را نمی‎داند،از باب ارشاد جاهل لازم است حکم شرعی مسأله برای او بیان شود.


س:نماز خواندن با مانتو و روسری چه صورت دارد؟


پ:اگر شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود و مقداری از صورت که شستن آن در وضو واجب نیست و زیر چانه و دست‎ها از مچ به بالا و موی سر کاملا پوشیده باشد، اشکال ندارد؛ هر چند نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز آسان‎تر و بهتر است.


س: آیا نماز خواندن روی تخت جایز است؟


پ: اگر هنگام نماز، تخت، حرکت زیادی نداشته باشد و بدن روی آن آرام گیرد، نماز صحیح است.


س :در نماز جمعه از روزنامه‎ای که اسم خدا در آن نوشته شده است به عنوان زیر انداز استفاده می‎کنیم، اشکال دارد؟


پ: نشستن و ایستادن روی چیزی که اسم خدا در آن نوشته شده است، حرام است و نباید روی آن نماز خواند.



س: اگر کسی به این مسأله توجه نداشته که بسم ‎الله ‎الرحمن الرحیم را در نماز باید به قصد همان سوره‎ای که می‎خواهد بخواند بگوید، معمولا اول بسم الله را می‎گفته و سپس سوره را در ذهن تعیین می‎کرده است، آیا باید نمازهایی که تاکنون خوانده قضا کند؟


پ: در مورد س، نمازهایی که قبلا خوانده قضا ندارد؛ ولی باید در نمازهای بعد رعایت کند و بسم الله... را به قصد همان سوره‎ای که می‎خواهد بخواند، تلاوت کند.


س: اگر اشتباهاً سوره را قبل از حمد بخوانیم، سجده سهو واجب می‎شود؟


پ: خیر، سجده سهو واجب نمی‎شود، البته باید پس از قرائت حمد، مجدداً سوره کاملی خوانده شود.


س: در نماز بجای سوره قل هو اللّه احد می‎توانیم یک سوره دیگر از قرآن بخوانیم اما چهار سوره است که خواندن هر یک از آن‎ها به تنهایی کافی نیست بلکه باید با سوره دیگری خوانده شود. آن چهار سوره کدامند و چگونه باید خوانده شوند؟


پ: در نماز بجای قل هو الله احد... خواندن هر یک از چهار سوره «انشراح»، «والضحی»، «فیل» و «ایلاف» به تنهائی کفایت نمی‎کند، بلکه دو سوره والضحی و الم‎نشرح، و هم چنین دو سوره فیل و ایلاف در نماز، هر کدام یک سوره حساب می‎شوند.


س: در رکوع نماز باید دست‎ها روی زانو باشد یا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود، اشکال ندارد؟


پ: اگر به مقداری که بتواند دست را بر زانو بگذارد خم شود کافی است، و دست گذاشتن بر روی زانو در حال رکوع واجب نیست. و اگر بدن در حال ذکر رکوع، آرامش داشته باشد، می‎توان دست‎ها را رها کرد؛ اما مستحب است مردها کف دست‎ها را روی استخوان زانو بگذارند و خانم‎ها بالای زانو قرار دهند.


س: کسی که با سرعت به سجده می‎رود اگر سرش بیش از یک بار به مهر بخورد حکمش چیست؟


پ: در مواردی که سر بدون اختیار از محل سجده برمی‎گردد و دوباره بدون اختیار به محل سجده می‎رسد، یک سجده محسوب می‎شود و نماز صحیح است؛ اما اگر می‎تواند بعد از برگشتن سر از محل سجده از فرود دوباره آن به مُهر جلوگیری کند؛ باید از برگشتن سر به سجده خودداری کند و آن رایک سجده به حساب آورد (حتّی اگر ذکرسجده را نگفته باشد) و بعد از نشستن، دوباره به سجده برود و آن را سجده دوم خودحساب کند.


س: اگر در حال خواندن نماز، بچه‎ای مهر را بردارد، چه باید کرد؟


پ: اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس او باشد، باید برهمان سجده کند؛ و گر نه ـ اگر وقت وسعت دارد ـ نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می‎توان بر آن سجده کرد، نماز بخواند. امّا اگر وقت تنگ است و نماز قضا می‎شود، باید به لباس خود سجده کند؛ و اگر آن هم ممکن نبود، به پشت دست سجده کند.


س: اگر هنگام گذاشتن پیشانی روی مهر نماز، قسمتی از موی سر یا چادر بین پیشانی و مُهر حائل شود، وظیفه چیست؟


پ: باید به طوری که پیشانی از روی مهر بلند نشود و سجده زیاد نگردد، مو یا چادر را کنار بزنند و بعد از استقرار پیشانی روی مهر، ذکر سجده را بگویند. البتّه اگر پیشانی به مقداری که در سجده لازم است، روی مهر باشد، کنار زدن چادر یا مو از پیشانی لازم نیست.


س: آیا برای انجام سجده واجب قرآن، رعایت حجاب برای خانم‎ها لازم است یا خیر؟


پ: در سجده واجب قرآن، اگر مواضع هفتگانه سجود بر زمین باشد و پیشانی بر مُهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار گیرد، کافی است و رعایت حجاب و روبه قبله بودن و وضو داشتن لازم نیست.


س: اگر کسی آیه سجده را از ذهن بگذراند ولی بر زبان نیاورد، ‎مثلاً ‎از ‎روی ‎قرآن ‎نگاه ‎کند، ‎آیا ‎سجده ‎بر ‎او ‎واجب ‎می‎شود؟


پ: صرف خطور در ذهن موجب وجوب سجده نمی‎شود.


س: آیا در سجده‎های مستحب هم، باید شرایط سجده واجب رعایت شود؟


پ: در سجده‎های مستحب، مثل سجده شکر، رعایت شرایط سجده واجب لازم نیست.


س: آیا قنوت را می‎توان به زبان فارسی خواند؟


پ: دعا به غیر عربی در قنوت اشکال ندارد.


س: آیا ترک قنوت اشکالی دارد؟


پ: قنوت مستحب است وترک آن سهواً یاعمداً مبطل نماز نیست.


س: آیا چرخاندن انگشتر و نگاه به نگین در حال قنوت استحباب دارد؟


پ: انگشتر عقیق به دست کردن برای نماز و نیز نگاه کردن به کف دست در قنوت استحباب دارد؛ (بحار، ج 85، ص‎195) ولی برای استحباب چرخانیدن انگشتر و نگاه به آن دلیلی نیافتیم

....................


نظرات 5 + ارسال نظر
بازدید کننده گرامی یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:06 ب.ظ

چند تا سوال مهم دارم آمار بازدید شما از کجا در میاد چون من یا بار اومدم 2 بار توسط شمارش گر بلاگ اسکای و 0 بار توسط وبگذر ثبت شد چرا؟

کاربر گرامی ما درحال تغییر قالب وبلاگ بودیم و برای همین چند ساعت آمار بازدید ها توسط وبگذر ثبت نمی شد اما هر بار بازدید از یکی از صفحات توسط سرورهای شمارش گر بلاگ اسکای(و دیگر سرور های ارائه دهند وبلاگ)یک بازدید محسوب می شود.

بهزاد معینی فر یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 06:33 ب.ظ

با سلام
اگر فردی از طریق تلفن،دیدار،فضای مجازی یا نامه اقدام به جمع اوری دو زن برای مساحقه و فراهم نمودن مکان مساحقه بنماید جرم محسوب است؟ و مجازات آن چیست؟ قانون مجازات اسلامی ایران فقط زنا و لواط را جزء قوادی شمرده و درمورد مساحقه ساکت است

امیر شنبه 16 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 07:01 ب.ظ

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(دامت برکاته)
سلام علیکم و رحمة الله
قریب به دو سال ٫ دولت محترم ٫ تمام عده و عده خود را در راستای مذاکرات هسته ای ساماندهی کرد و نتیجه آن ٫ تحقق بخشی از نقشه نفوذ جامعه استکبار بین المللی به شکل توافقی پر زرق و برق با نام برجام گردید .
پس از طی مراحل قانونی مبهم ٫ مقام معظم رهبری (حفظه الله) در تاییدی مشروط و معنا دار بر آن صفحات ٫ د‌ولت را ملزم به رعایت موارد مهمی نمودند که هر عقل سلیمی می یابد ٫ ترتیب اثر ندادن به آنها ٫ همان تایید مشروط را زائل نموده و مورد موافقت ایشان نخواهد بود .
متاسفانه دولت در اقدامی معنادار و عجولانه ٫ بدون در نظر گرفتن بخشی از دستورات صریح رهبری ( مبنی بر اخذ تعهدات لازم و کتبی از رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و سپس اجرای توافق) ٫ اقدام به جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای فردو نمود که اعتراضاتی را نیز به دنبال داشت .
حال باتوجه به فرض بودن رعایت دستورات ولی امر مسلمین جهان بر همه مکلفین (اعم از مجتهدین و مقلد ین) ٫ و لزوم انتساب هر فعلی به یکی از احکام خمسه :
بنظر معظم له اقدام دولت در راستای کدام حکم شرعی جای میگیرد و وظیفه مقلدین جنابعالی در صورت تکرار موارد مشابه چه خواهد بود ؟
یقینا پاسخ حضرتتان ٫ راهگشای سائلین و مقلدینتان خواهد بود .
مع السلام
امیر روستایی
۱۳۹۴/۰۸/۱۶
رونوشت به دفاتر حضرات آیات عظام :
صافی گلپایگانی ٫ سیستانی ٫ وحید خراسانی ٫ مظاهری ٫ شبیری زنجانی ٫ نوری همدانی ٫ علوی گرگانی ٫ جوادی آملی ٫ مکارم شیرازی

موسوی پنج‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 06:26 ب.ظ

سلام، ایا گفتن اذان و اقامه قبل نماز های یومیه واجب است؟ و تکلیف کسی که تابحال بدون اذان و اقامه نماز هایش را خوانده چیست؟

مهدی جمعه 1 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 01:42 ق.ظ

آیا قرآن خواندن زن در جلسه نامحرمان ایراددارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد