ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
استفتائات از محضر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
س: سخن گفتن
در اثناء اذان و اقامه چه صورت دارد؟
پ: سخن نگفتن در اثناء اذان و
اقامه مستحب است.
س: هنگامی که وقت اذان به افق شهر از
رادیو یا تلویزیون اعلام میشود، میتوان نماز خواند یا باید صبر کرد
تا اذان رادیو یا مسجد تمام شود؟
پ: ملاکِ شروعِ به نماز، داخل شدن
وقت است. پس اگر از اذان رادیو و تلویزیون یا مسجد اطمینان به دخول وقت
پیدا شود، میتوان پیش از تمام شدن اذان، نماز را خواند؛ هر چند مقداری
تأخیر برای رعایت احتیاط، خصوصاً در اذان صبح، مطلوب است.
س: هنگام صبح اگر شک کنیم که آفتاب طلوع کرده یا نه، باید نماز را به
نیت ادا بخوانیم یا قضا؟
پ: میتوانید به نیّت ادا بخوانید و
میتوانید به قصد مافیالذمه بجا آورید، به این معنی که اگر قضا شده
باشد، قضا و اگر آفتاب طلوع نکرده، ادا باشد.
س: اگر بعد از
نماز شک کنیم وضو داشتهایم یا نه، نماز چه حکمی دارد؟
پ: نماز صحیح
است و به شک در وضو بعد از نماز اعتنا نکنید.
س: فرو بردن
ریزههای غذا که در بین دندانها است، در حال نماز چه صورت دارد؟
پ:
اشکال ندارد.
س: اگر دستمال یا چیز نجس دیگری همراه نمازگزار باشد،
چه حکمی دارد؟
پ: بودن اشیایی مانند دستمال کوچک، کلید، چاقو و پول
نجس به همراه نماز گزار، در صورتی که نجاست آن به بدن و لباس سرایت
نکند، اشکال ندارد.
س: استفاده از زنجیر، انگشتر و حلقه
نامزدی طلا برای مردان چه صورت دارد؟
پ:زینت به طلا برای مرد در هر
حال حرام است و نماز با آن باطل است.
س:اگر با لباسی که
مقداری خون دارد نماز بخواند، حکمش چیست؟
پ:اگر مقدار خون، کمتر از
درهم ]تقریباً به اندازه سکه دو ریالی[ باشد، نماز صحیح است؛ جز
خونهای سه گانه خانمها و خون کافر و سگ و خوک، که حتّی با کمتر از
درهم آن هم نمیتوان نماز خواند.
س:اگر لباس کسی که مشغول
نماز است خونی باشد، واجب است به او اطلاع دهیم؟
پ:تذکر دادن لازم
نیست و نماز او با عدم اطلاع صحیح است. ولی اگر نمازگزار حکم شرعی
بطلان نماز با خون بیشتر از درهم را نمیداند،از باب ارشاد جاهل لازم
است حکم شرعی مسأله برای او بیان شود.
س:نماز خواندن با
مانتو و روسری چه صورت دارد؟
پ:اگر شرایط لباس نمازگزار در آن
رعایت شود و مقداری از صورت که شستن آن در وضو واجب نیست و زیر چانه و
دستها از مچ به بالا و موی سر کاملا پوشیده باشد، اشکال ندارد؛ هر چند
نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز آسانتر و بهتر است.
س: آیا نماز خواندن روی تخت جایز است؟
پ: اگر هنگام نماز، تخت، حرکت
زیادی نداشته باشد و بدن روی آن آرام گیرد، نماز صحیح است.
س :در نماز جمعه از روزنامهای که اسم خدا در آن نوشته شده است به
عنوان زیر انداز استفاده میکنیم، اشکال دارد؟
پ: نشستن و ایستادن
روی چیزی که اسم خدا در آن نوشته شده است، حرام است و نباید روی آن
نماز خواند.
س: اگر کسی به این مسأله توجه نداشته که بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز باید به قصد همان سورهای که میخواهد بخواند بگوید، معمولا اول بسم الله را میگفته و سپس سوره را در ذهن تعیین میکرده است، آیا باید نمازهایی که تاکنون خوانده قضا کند؟
پ: در مورد س، نمازهایی که قبلا خوانده قضا ندارد؛ ولی باید در نمازهای
بعد رعایت کند و بسم الله... را به قصد همان سورهای که میخواهد
بخواند، تلاوت کند.
س: اگر اشتباهاً سوره را قبل از حمد
بخوانیم، سجده سهو واجب میشود؟
پ: خیر، سجده سهو واجب نمیشود،
البته باید پس از قرائت حمد، مجدداً سوره کاملی خوانده شود.
س: در نماز بجای سوره قل هو اللّه احد میتوانیم یک سوره دیگر از
قرآن بخوانیم اما چهار سوره است که خواندن هر یک از آنها به تنهایی
کافی نیست بلکه باید با سوره دیگری خوانده شود. آن چهار سوره کدامند و
چگونه باید خوانده شوند؟
پ: در نماز بجای قل هو الله احد... خواندن
هر یک از چهار سوره «انشراح»، «والضحی»، «فیل» و «ایلاف» به تنهائی
کفایت نمیکند، بلکه دو سوره والضحی و المنشرح، و هم چنین دو سوره فیل
و ایلاف در نماز، هر کدام یک سوره حساب میشوند.
س: در رکوع
نماز باید دستها روی زانو باشد یا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود،
اشکال ندارد؟
پ: اگر به مقداری که بتواند دست را بر زانو بگذارد خم
شود کافی است، و دست گذاشتن بر روی زانو در حال رکوع واجب نیست. و اگر
بدن در حال ذکر رکوع، آرامش داشته باشد، میتوان دستها را رها کرد؛
اما مستحب است مردها کف دستها را روی استخوان زانو بگذارند و خانمها
بالای زانو قرار دهند.
س: کسی که با سرعت به سجده میرود
اگر سرش بیش از یک بار به مهر بخورد حکمش چیست؟
پ: در مواردی که سر
بدون اختیار از محل سجده برمیگردد و دوباره بدون اختیار به محل سجده
میرسد، یک سجده محسوب میشود و نماز صحیح است؛ اما اگر میتواند بعد
از برگشتن سر از محل سجده از فرود دوباره آن به مُهر جلوگیری کند؛ باید
از برگشتن سر به سجده خودداری کند و آن رایک سجده به حساب آورد (حتّی
اگر ذکرسجده را نگفته باشد) و بعد از نشستن، دوباره به سجده برود و آن
را سجده دوم خودحساب کند.
س: اگر در حال خواندن نماز،
بچهای مهر را بردارد، چه باید کرد؟
پ: اگر چیزی که سجده بر آن
صحیح است در دسترس او باشد، باید برهمان سجده کند؛ و گر نه ـ اگر وقت
وسعت دارد ـ نماز را بشکند و دوباره با چیزی که میتوان بر آن سجده
کرد، نماز بخواند. امّا اگر وقت تنگ است و نماز قضا میشود، باید به
لباس خود سجده کند؛ و اگر آن هم ممکن نبود، به پشت دست سجده کند.
س: اگر هنگام گذاشتن پیشانی روی مهر نماز، قسمتی از موی سر یا
چادر بین پیشانی و مُهر حائل شود، وظیفه چیست؟
پ: باید به طوری که
پیشانی از روی مهر بلند نشود و سجده زیاد نگردد، مو یا چادر را کنار
بزنند و بعد از استقرار پیشانی روی مهر، ذکر سجده را بگویند. البتّه
اگر پیشانی به مقداری که در سجده لازم است، روی مهر باشد، کنار زدن
چادر یا مو از پیشانی لازم نیست.
س: آیا برای انجام سجده
واجب قرآن، رعایت حجاب برای خانمها لازم است یا خیر؟
پ: در سجده
واجب قرآن، اگر مواضع هفتگانه سجود بر زمین باشد و پیشانی بر مُهر یا
چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار گیرد، کافی است و رعایت حجاب و روبه
قبله بودن و وضو داشتن لازم نیست.
س: اگر کسی آیه سجده را
از ذهن بگذراند ولی بر زبان نیاورد، مثلاً از روی قرآن نگاه کند،
آیا سجده بر او واجب میشود؟
پ: صرف خطور در ذهن موجب وجوب
سجده نمیشود.
س: آیا در سجدههای مستحب هم، باید شرایط
سجده واجب رعایت شود؟
پ: در سجدههای مستحب، مثل سجده شکر، رعایت
شرایط سجده واجب لازم نیست.
س: آیا قنوت را میتوان به زبان
فارسی خواند؟
پ: دعا به غیر عربی در قنوت اشکال ندارد.
س:
آیا ترک قنوت اشکالی دارد؟
پ: قنوت مستحب است وترک آن سهواً یاعمداً
مبطل نماز نیست.
س: آیا چرخاندن انگشتر و نگاه به نگین در
حال قنوت استحباب دارد؟
پ: انگشتر عقیق به دست کردن برای نماز و نیز نگاه کردن به کف دست در قنوت استحباب دارد؛ (بحار، ج 85، ص195) ولی برای استحباب چرخانیدن انگشتر و نگاه به آن دلیلی نیافتیم
چند تا سوال مهم دارم آمار بازدید شما از کجا در میاد چون من یا بار اومدم 2 بار توسط شمارش گر بلاگ اسکای و 0 بار توسط وبگذر ثبت شد چرا؟
کاربر گرامی ما درحال تغییر قالب وبلاگ بودیم و برای همین چند ساعت آمار بازدید ها توسط وبگذر ثبت نمی شد اما هر بار بازدید از یکی از صفحات توسط سرورهای شمارش گر بلاگ اسکای(و دیگر سرور های ارائه دهند وبلاگ)یک بازدید محسوب می شود.
با سلام
اگر فردی از طریق تلفن،دیدار،فضای مجازی یا نامه اقدام به جمع اوری دو زن برای مساحقه و فراهم نمودن مکان مساحقه بنماید جرم محسوب است؟ و مجازات آن چیست؟ قانون مجازات اسلامی ایران فقط زنا و لواط را جزء قوادی شمرده و درمورد مساحقه ساکت است
مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(دامت برکاته)
سلام علیکم و رحمة الله
قریب به دو سال ٫ دولت محترم ٫ تمام عده و عده خود را در راستای مذاکرات هسته ای ساماندهی کرد و نتیجه آن ٫ تحقق بخشی از نقشه نفوذ جامعه استکبار بین المللی به شکل توافقی پر زرق و برق با نام برجام گردید .
پس از طی مراحل قانونی مبهم ٫ مقام معظم رهبری (حفظه الله) در تاییدی مشروط و معنا دار بر آن صفحات ٫ دولت را ملزم به رعایت موارد مهمی نمودند که هر عقل سلیمی می یابد ٫ ترتیب اثر ندادن به آنها ٫ همان تایید مشروط را زائل نموده و مورد موافقت ایشان نخواهد بود .
متاسفانه دولت در اقدامی معنادار و عجولانه ٫ بدون در نظر گرفتن بخشی از دستورات صریح رهبری ( مبنی بر اخذ تعهدات لازم و کتبی از رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و سپس اجرای توافق) ٫ اقدام به جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای فردو نمود که اعتراضاتی را نیز به دنبال داشت .
حال باتوجه به فرض بودن رعایت دستورات ولی امر مسلمین جهان بر همه مکلفین (اعم از مجتهدین و مقلد ین) ٫ و لزوم انتساب هر فعلی به یکی از احکام خمسه :
بنظر معظم له اقدام دولت در راستای کدام حکم شرعی جای میگیرد و وظیفه مقلدین جنابعالی در صورت تکرار موارد مشابه چه خواهد بود ؟
یقینا پاسخ حضرتتان ٫ راهگشای سائلین و مقلدینتان خواهد بود .
مع السلام
امیر روستایی
۱۳۹۴/۰۸/۱۶
رونوشت به دفاتر حضرات آیات عظام :
صافی گلپایگانی ٫ سیستانی ٫ وحید خراسانی ٫ مظاهری ٫ شبیری زنجانی ٫ نوری همدانی ٫ علوی گرگانی ٫ جوادی آملی ٫ مکارم شیرازی
سلام، ایا گفتن اذان و اقامه قبل نماز های یومیه واجب است؟ و تکلیف کسی که تابحال بدون اذان و اقامه نماز هایش را خوانده چیست؟
آیا قرآن خواندن زن در جلسه نامحرمان ایراددارد