ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
استفتائات از محضر آیت الله العظمی بهجت
س : اگر انسان نماز صبح را در
جایى خواند و با هواپیما به محلّى مسافرت کرد که هنوز در آن جا فجر
طلوع نکرده؛ آیا پس از طلوع فجر باید نمازش را اعاده کند؟
ج :
احتیاطا خوانده شود.
س : سالها بود اذان صبح،
طبق کتاب «أحسن التّقویم» مرحوم آیةاللّه ادیب ـ رحمةاللّهعلیه ـ
پخش مىشد و ما طبق آن عمل مىکردیم و بعدا اعلام کردند که طبق نظر
افراد خبره، اذان صبح حدود ده دقیقه زودتر از موقع پخش مىشده است و
ساعات جدیدى تعیین کردند و البتّه اینجانب همیشه پس از اذان قدرى
احتیاط مىکردم ولى دقیقا نمىدانم نمازم داخل وقت بوده یا قبل از آن،
تکلیفم چیست؟
ج: نمازهایى که یقین دارید تمام آن قبل از وقت خوانده
شده قضا دارد، در غیر این صورت قضا ندارد.
س: این که گفته
مىشود: «باید براى نماز، یقین به دخول وقت داشت» مراد یقین شخصى است
یا عرفى؟
ج : منظور یقین شخصى، اعمّ از اطمینان است ولى به وسوسه
اعتنا نشود.
س : وقت اذان که توسّط رسانهها اعلام مىشود؛
آیا حجّت شرعى براى نماز و افطار و... مىباشد؟
ج : میزان احراز
دخول وقت است.
س : مسأله طلوع فجر در لیالى مقمرهاى که
آقایان اختلاف نظر دارند، نظر حضرتعالى چیست؟
ج : در نزد اینجانب
با شبهاى دیگر تفاوتى ندارد و میزان احراز طلوع فجر است.
س
: اگر کسى بترسد که در صورت بیدار ماندن تا آخر شب، براى نماز صبح
بیدار نشود؛ آیا جایز است بیدار بماند؟ و اگر بیدار ماندن براى انجام
کار واجب باشد؛ چه حکمى دارد؟ [منظور از واجب، واجب عرفى است].
ج :
بیدار ماندن جایز است، ولى باید طورى باشد که با اهمیّت شأن نماز
منافات نداشته باشد و موجب از دست رفتن وقت نماز نشود.
س : اگر
موفّق به شرکت درنماز جمعه نشویم؛ وقت نماز ظهر چه موقع است؟
ج :
در وقت نماز جمعه، خواندن نماز ظهر اشکال ندارد.
س : در
بعضى از سفرهاى خارجى که با هواپیما است اشخاص، 24 ساعت طى مسافت
مىکنند و همهى این زمان روز است و شبى را درک نمىکنند. بلکه گاهى از
اوّل صبح شروع مىکنند و بعد از 24 ساعت وقتى به مقصد مىرسند، در
مقصد، ظهر شرعى نشده؛ اوقات نماز آنها در این 24 ساعت چگونه باید
باشد؟
ج : در هر زمان که یکى از اوقات فعلیّت پیدا کرد، وظیفه خود
را در همان زمان انجام مىدهد و در جایى که اوقات نماز هر چند به
مقایسه به نزدیکترین مکانها معلوم نیست، باید جایى که مبدأ و آغاز
سیر او بوده براى وقت صبح و ظهر و مغرب حساب کند، بنابر احتیاط وجوبى،
گرچه محتمل است عدم تکلیف.
س : بیدار کردن اشخاص مانند اولاد و
میهمان براى نماز واجب چگونه است؟
ج : سیره بر بیدار کردن است؛ مگر
در صورتى که براى فردى که خوابیده ضرر داشته باشد.
س: در
صورتى که مریضى متوجه اوقات نماز و اداى آن نباشد؛ آیا بر اطرافیانش
واجب است به او یادآورى نمایند؟
ج : در فرض سؤال اگر آگاه کردن او
به وقت، مُضرّ به حالش نباشد، جایز است خصوصا با اجازهى او از اوّل.
س: آیا خواندن نمازهاى یومیّه در پنج وقت رجحان دارد؟
ج : پس از به جا آوردن نافله، افضل تعجیل است.
ج : به جهت رعایت احتمال بودن وقت بین دو عمل (نماز مغرب و نماز عشا)، بدون نیّت ادا یا قضا بخواند