نماز اوج بندگی

نماز اوج بندگی

احادیث،احکام،خاطرات
نماز اوج بندگی

نماز اوج بندگی

احادیث،احکام،خاطرات

نقش‌ اساسی‌ نماز و اهتمام‌ به‌ نماز


1- نقش‌ اساسی‌ نماز و اهتمام‌ به‌ نماز

حضرت‌ علی‌(ع‌) ضمن‌ تأکید بر امر نماز، از عوامل‌ سقوط‌ دوزخیان‌ نخواندن‌ نماز برمی‌شمرد و می‌فرماید:

«تعاهدوا امر الصلاة‌ و حافظوا علیها و استکثروا منها و تقربوا بها فانها «کانت‌ علی‌ المؤمنین‌ کتاباً موقوتاً» الا تسمعون‌ الی‌ جواب‌ اهل‌ النار حین‌ سئلوا: «ما سئلکم‌ فی‌ سقر؟ قالوا: لم‌ نک‌ من‌ المصلین‌.» و انها لتحت‌ الذنوب‌ حت‌ الورق‌ و تطلقها. اطلاق‌ الربق‌ و شبهها رسول‌ الله‌ - صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم‌ - بالحمة‌ تکون‌ علی‌ باب‌ الرجل‌ فهو یغتسل‌ منها فی‌ الیوم‌ واللیلة‌ خمس‌ مرات‌ فما عسی‌ ان‌ یبقی‌ علیه‌ من‌ الدرن‌» 1  ادامه مطلب ...

نگاهی به اشکال مختلف نماز در برخی ادیان الهی



نگاهی به اشکال مختلف نماز در برخی ادیان الهی 

چکیده

مفهوم شناسی

سابقه تاریخی نماز

نماز در برخی ادیان الهی

نماز در آئین زرشت

نماز در آئین یهودیّت

نماز در آئین مسیحیت

جایگاه نماز در آئین اسلام

1- اهمیت نماز در قرآن کریم

2- اهمیت نماز در سنت

3- فلسفه‌ی نماز در کلام رسول خدا

4- فواید و آثار نماز

الف) نماز ذکر الهی

ب) نماز عامل تربیت اخلاقی

  ادامه مطلب ...

نماز در قرآن



قرآن کریم حدود 90 بار مستقیماً واژه «صلاة» و مشتقاتش را به کار برده است، همچنین حدود 900 بار کلمات و واژه‌هایی که مرتبط با نماز هستند، مانند: رکوع، سجده، وضو، مسجد، ذکر، عبادت و ... در آن ذکر شده است.


حال و هوای نماز شب عملیات

پیرامون نماز سخن‌ها گفته شده و ابعاد مختلف آن مورد کنکاش و دقت نظر قرار گرفته و هر کس به فراخور دانش، بینش و نگرش خود از آن سخن گفته است. به رغم تمام این تلاش‌ها، اقیانوس نماز از چنان ژرفایی برخوردار است که غواصان جدید را به تفحص و جستجویی تازه در این اقیانوس فرا می‌خواند تا گوهری نو .

 

*معنای لغوی نماز

نـماز که در عربی لفظ (صلاة) بر آن اطلاق می‌شود، به گفته بسیاری از لـغـت شـناسان به معنای دعا، تبریک و تمجید است و چون اصل و ریـشـه این عبادت مخصوص، دعا بوده آن را از باب نام‌گذاری چیزی بـه اسـم جزش، صلاه [نماز] گذاشته‌اند.

برخی دیگر گفته‌اند: (صلاة) مـشـتـق از کلمه (صلاة) است که به معنای آتش برافروخته است و از ایـن جـهـت بـه این عبادت خاص (صلاة) گفته شد، زیرا کسی که نماز بـخـواند، خود را به وسیله این عبادت و بندگی از آتش برافروخته الهی دور می‌سازد.[1]

  

ادامه مطلب ...

چگونه نمازی مورد قبول خداوند واقع می شود؟


به طور کلی قبولی عبادات به خصوص نماز مراحل بلکه شرایطی دارد. زیرا: گاهی عبادت صحیح است ولی رشدآور نیست مثل دارویی که شفابخش نیست.

نماز خواندن

در آیات و روایات شرایط و مراحل قبولی عبادات شش چیز ذکر شده که عبارتند از:

1- شرط اعتقادی؛ 2 -شرط ولائی؛ 3 - شرط اخلاقی؛ 4 – شرط اقتصادی؛ 5 - شرط اجتماعی؛ 6 - شرط بهداشتی.

شرط اعتقادی:

نمازگزار باید ایمان به خدا داشته باشد. قرآن در سوره نحل آیه 97 می‏فرماید: «عمل صالح از زن و مرد با ایمان است که موجب زندگی پاک می‏شود.» و در سوره مائده آیه 93می‏فرماید: «نداشتن ایمان مایه بی ثباتی اعمال است.»  ادامه مطلب ...

صحیح خواندن نماز

فایل صوتی آموزش نماز + چند تا از حکام

لینک دانلود

آیت الله طاهری اصفهانی: باید از حکومتی نمودن نماز جمعه پرهیز کرد


آیت الله طاهری اصفهانی: باید از حکومتی نمودن نماز جمعه پرهیز کرد

آیت الله طاهری اصفهانی

نماز جمعه یکی از مهمترین نهادهای تاریخ انقلاب اسلامی است که علاوه بر تاثیر فراوان در نظام جمهوری اسلامی، چند و چون فراوانی در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور دارد. نماز جمعه اکنون یکی از مهمترین تریبون های سیاسی نظام است هر آنچه در این تریبون مطرح می شود، راه به فردا باز می کند. آنچه در ذیل می آید، حاصل گفتگو با آیت الله سیدجلال الدین طاهری اصفهانی امام جمعه پیشین اصفهان است که به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی انجام شده است:

 
ادامه مطلب ...