نماز اوج بندگی

نماز اوج بندگی

احادیث،احکام،خاطرات
نماز اوج بندگی

نماز اوج بندگی

احادیث،احکام،خاطرات

پیام تسلیت امام به مناسبت شهادت آیت الله صدوقی

 شهید صدوقى



شهید آیت‌ا... صدوقی که به حق شیخ الشهدا و سومین شهید محراب نامیده شده است، نماینده امام خمینی(س) در استان و امام جمعه یزد بود. در آخرین نماز جمعه‌اش که مصادف با دهم ماه مبارک رمضان 1402 مطابق با یازدهم تیرماه 1361 بود، منافقی قسی القلب به ایشان نزدیک شد و با به آغوش کشیدن آن پیر زاهد و منفجر کردن نارنجکی که در دست داشت،‌ ایشان را به شهادت رساند و این همان معراج سریع به سوی الله بود که ایشان آرزویش را داشت و بارها از خدا خواسته بود. این عالم شهید از یاران صدیق و با وفای امام خمینی و یاور مردم محروم بود و خود را هیچگاه از مردم جدا نمی‌دانست. شهید صدوقی در مبارزه با رژیم شاه یکی از محورهای مبارزه محسوب می‌شد. او اعلامیه‌هایی در محکوم کردن جنایات رژیم از جمله در فاجعه سینما رکس آبادان صادر کرد. ایشان رهبری نهضت اسلامی در یزد را بر عهده داشت و نیز پیامهای حضرت امام را به اطلاع علمای مشهد، تبریز،‌ شیراز و دیگر شهرها می‌رساند (مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

 
ادامه مطلب ...

امام در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن می‏ خواندند


امام خمینی

حضرت امام خمینی(س) با وجود مسئولیت ها و وظایف سنگین رهبری حکومت اسلامی، توجه ویژه ای نیز به انجام آداب شرعی و مستحبی داشتند. از جمله در ماه مبارک رمضان که بخش زیادی از اوقاتشان را به خواندن نماز و قرائت قرآن می گذرانیدند.  روایت برخی از نزدیکان حضرت امام را درباره اهتمام خاص ایشان به قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، می خوانید:

 
ادامه مطلب ...

سعادت با زور حاصل نشود

راه آخرت راهى است که جز با قدم اختیار نمى ‏توان آن را پیمود؛ سعادت با زور حاصل نشود؛ فضیلت و عمل صالح بدون اختیارْ فضیلت نیست و عمل صالح نمى‏ باشد؛ و شاید معنى آیه شریفه لا اکْراهَ فِى الدّین نیز همین باشد.


امام خمینی

در پی بالا گرفتن بحث های مربوط به اجبار مردم برای بردن شان به بهشت ، مناسبت دارد نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی در این باره را به عنوان فصل الخطاب دعواهای کلامی اخیر بازخوانی کنیم. آنچه می خوانید، نوشته ای از امام خمینی(س) است که در کتاب آداب الصلاة ایشان آمده است. «آداب الصلاة» را حضرت امام در سال 1321 خورشیدی نوشته اند.


      ادامه مطلب ...

تا نماز نمی ‏خواندند افطار نمی ‏کردند

نماز امام خمینی

پرتال امام خمینی(س):حضرت امام خمینی(س) با وجود مسئولیت ها و وظایف سنگین رهبری حکومت اسلامی، توجه ویژه ای نیز به انجام آداب شرعی و مستحبی داشتند. از جمله در ماه مبارک رمضان که بخش زیادی از اوقاتشان را به خواندن نماز و قرائت قرآن می گذرانیدند.  روایت برخی از نزدیکان حضرت امام را درباره کمیت و کیفیت نمازخواندن ایشان در ماه مبارک رمضان، می خوانید:

 
ادامه مطلب ...

اسلام، دین میانه روی و اعتدال است

امام خمینی

اسلام، دین میانه روی و اعتدال است و بر این اساس برآسایش جسمانی و آرامش روانی عمومی تاکید و به ویژه بر مراعات حال افراد و اقشار ضعیف نظیر سالمندان و کسانی که به هر دلیل به طور موقت و یا دائمی از ناراحتی جسمانی رنج می برند، حتی در عبادات نظیر نماز جماعت و... هم سفارش و دستورالعمل دارد و به طریق اولی  نمی پذیرد که این امر حتی در مواقع خاصی همچون ماه مبارک رمضان و ماه محرم که به طور معمول جلسات و سخنرانی ها و کارهای تبلیغی به شکلی خاص ارائه می شود، مورد خدشه قرار بگیرد. و این امر گرچه اغلب مورد توجه و مراعات مساجد و مراکز ذیربط واقع می شود، اما هستند عده ای که هنوز هم باید این فرمایش حضرت امام را برای آنها متذکر شد تا خدای ناکرده مرتکب معصیتی نشوند: 

ادامه مطلب ...

آیت‌الله موسوی اردبیلی که در نماز جمعه بیان می‌کردند باید نسل را زیاد کرد

در آن زمان نگرانی در مورد این مسائل برایم احساس مسئولیت ایجاد می‌کرد، این نگرانی را در دولت مطرح کردم. من در آن زمان محافظه‌کار نبودم و هنوز هم نیستم. اگر چیزی از نظر من درست باشد باید عنوان کنم. لازم ندیدم مصاحبه کنم و هیچ‌گاه هم این کار را انجام ندادم اما با یک یک مسئولان صحبت کردم، با یک یک سران سه قوه بحث کردم، با آقای منتظری صحبت کردم و به عبارتی با هر کسی که می‌توانست در این کار نقش داشته باشد صحبت کردم. در نهایت خدمت حضرت امام(س) از نگرانی‌های خود نوشتم و حضرت امام(س) پاسخ دادند که مطلب مهمی است و باید در رسانه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد. این امر با مجوز حضرت امام(س) بود.افراد مخالف بسیار نادر بودند. وقتی طرح گفته شد، افراد بسیاری بر اهمیت کار صحه گذاشتند. امکان دارد الان افرادی اظهار مخالفت کنند اما در آن زمان مخالف اجرای طرح کنترل جمعیت نبودند. آیت‌الله موسوی اردبیلی که در نماز جمعه بیان می‌کردند باید نسل را زیاد کرد، وقتی دلایل اجرای سیاست‌های کنترلی را شنیدند قانع شدند نباید در خطبه‌ها بر افزایش نسل تاکید کنند. همه نگران بودند تنظیم خانواده کار خلاف شرع است و نمی‌خواستند ورود پیدا کنند. آقای منتظری و بسیاری قبول کردند که در سخنرانی‌ها و خطبه‌های خود مسئله افزایش نسل را مطرح نکنند. نگرانی همه از بعد شرعی بود. وقتی حضرت امام(س) ابراز داشتند این مطلب قابل بحث است، نگرانی‌ها از لحاظ غیر شرعی بودن بر طرف شد و لذا قبل از قانونی شدن آن، والدین امر تنظیم خانواده را شروع کردند. الان که منحنی‌های رشد جمعیت را بررسی می‌کنید می‌بینید که خیلی پیش‌تر از اینکه قانون در مجلس تصویب شود، رشد جمعیت شروع به کاهش کرد چرا که مردم تنها نگران نظر حضرت امام(س) در مورد حرمت تنظیم خانواده بودند.



  ادامه مطلب ...