ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
قضای نماز برای کسی که نمی داند چه مقدار نمازهایش قضاء شده
سوال 172 : اگر کسى مقدارى نماز قضاء داشته باشد ولى نمى داند نماز قضاى او چه مقدار است، تکلیف او چیست؟
اگر به قضاى مقدار یقینى اکتفاء کند کافى است ولى احتیاط مستحب این است که به قدرى نماز بخواند که یقین کند تمام آنها را خوانده است.
نماز قضایی که تعداد آن را نمی دانیم
سوال 463 : اینجانب مقدار زیادی از نمازهایم را نخوانده ام و تعداد آن را هم نمی دانم، اکنون چه تعدادی نماز قضاء بخوانم؟
اگر به قضاى مقدار یقینى اکتفاء کند کافى است ،یعنی آن مقداری که یقین دارید، نماز از شما قضاء شده واجب است بخوانید و اما مقدار بیشتری که شک دارید قضاء شده یا نه لازم نیست بخوانید هرچند احتیاط مستحب این است که به مقداری نماز بخوانید تا یقین کنید به تعداد نمازهای قضاء شده نماز خوانده اید. (منهاج 2/م 728) (استفتاء/6076 و 843)
نماز قضای پدر که عمداً ترک کرده
سوال 480 : در صورتی که کسی(اصلا)نماز نمی خواند آیا باز هم پسر بزرگتر او باید نماز قضای او را بجا آورد یا لازم نیست بجا آورد؟
در فرض سؤال بنابراحتیاط واجب باید نماز قضای او را بجا آورد. (استفتاء/14293) (منهاج 2/م 737) (رساله/م 1398)
اداء دیون عبادی میّت مثل نماز و روزه و خمس
سوال 497 : کسی فوت کرده است وهیچ وصیتی در رابطه با دیون عبادی خودش نکرده است در حالیکه ورثه اش میدانند که دیون عبادی بر عهده میت میباشد اما مقدار آن دیون را نمیدانند وظیفه ورثه در ارتباط با دیون میت چیست؟
بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگ پدر مقدار قدر متیقن (یعنی کمترین مقدارى که یقین دارند به ذمه میت است) از نمازها و روزه هاى پدر را یا خود بجا آورد یا از مال خودش براى پدر اجیر بگیرد به تفصیلی که در رسالهی عملیه مسألهی 1398 بیان شده است، و خمس و زکات با اذن مجتهد جامع الشرائط، از ترکهی او پرداخت میشود، در صورتیکه مورّث اعتقاد به خمس داشته بنابر اقوی و در صورتیکه اعتقاد به خمس نداشته بنابر احتیاط واجب با اذن مجتهد جامع الشرائط خمس از ترکهی او پرداخت میشود و اگر مالی را که خمس به آن تعلّق گرفته بود تلف نموده واجب است که خمس آنرا از ترکه بپردازد و نسبت به بدهکاری میّت به خمس و زکات و حجة الاسلام مسأله دارای تفصیلاتی است که در رساله ذکر شده است. (استفتاء/2743) (منهاج 2/م 745 و 1058 و 1254)